+48 502 149 678
[email protected]
Dołącz do nas
  • Strona główna
  • O nas
  • Grupy
  • Spektakle
  • Galeria
  • Kontakt

Życiorys Elżbiety Armatys

Elżbieta Armatys edukację rozpoczęła w Państwowej Podstawowej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu. Naukę kontynuowała w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie, które ukończyła z wyróżnieniem uzyskując dyplom z Rytmiki i Fortepianu Głównego w klasie prof. Ireny Rolanowskiej.

Predyspozycje muzyczne i wyniki jakie uzyskała sprawiły, iż dalej dążyła tą drogą, kontynuując edukację w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wychowania Muzycznego. W tym samym czasie, należąc do sekcji chóru w Studenckim Zespole Pieśni i Tańca przy Uniwersytecie Jagiellońskim „Słowianki”, uczestniczyła w licznych koncertach w kraju i zagranicą, jak również w nagraniach radiowych i telewizyjnych. Okres studiów to także pierwsze doświadczenie z profesjonalnym teatrem. To właśnie w tych czasach dostrzegł ją choreograf i twórca Baletu Form Nowoczesnych – Jerzy Maria Birczyński. Wystąpiła wówczas w spektaklu „Białe Ogrody” w reż. Romany Próchnickiej w Teatrze Starym w Krakowie. Rolę jednej z tancerek odegrała obok artystów, takich jak: Jerzy Stuhr, Jerzy Trela czy Jerzy Fedorowicz.

Czas studiów i tuż po nich był bardzo istotnym pod względem artystycznym okresem w jej życiu: podróże po Europie, a w tym między innymi wyjazdy do Monte Carlo i występy w tamtejszej kawiarni artystycznej  w charakterze piosenkarki. To także częste podróże do Luksemburga. W tamtejszej telewizji  nagrała program wykonując utwory F. Chopina i F. Schuberta na fortepianie oraz zrealizowała z tamtejszymi dziećmi  piosenki G. Gershwina. Po pół roku od powrotu z Luksemburga ogłoszono stan wojenny. Elżbieta Armatys już od jakiegoś czasu związana byłą z „Piwnicą pod Baranami”. „Piwniczne” spektakle zostały zakazane, lecz artyści działali w ukryciu, w kościołach, prywatnych mieszkaniach.

Tamten okres streszcza zdaniem: (…) niezapomniany czas, niezapomniane więzi, które trwają do dziś (…)

Z „Piwnicą pod Baranami” wystąpiła na „Nocy Kabaretów” na Festiwalu w Opolu. „Piwnica” otrzymała wówczas nagrodę dziennikarzy za utwór Z. Raja, do słów dramatu Witkacego W małym dworku. Tego samego wieczoru pani Elżbieta otrzymała od jednego z jurorów – Wojciecha Młynarskiego – propozycję występu w warszawskim teatrze „Syrena”. Pani Elżbieta miała jednak inne plany. Myślała wówczas o założeniu rodziny… Z kabaretem wyjechała jeszcze raz  na Międzynarodowy Festiwal Małych Form Teatralnych do Arezzo we Włoszech, gdzie zespół zdobył Grand Prix. W rok później powstał film o „Piwnicy” zatytułowany „Przewodnik”. Reżyserem był Tomasz Zygadło. Elżbieta Armatys spotkała się m.in. z M. Stebnicką i M. Święcickim. Wystąpili oczywiście wszyscy ludzie „Piwnicy”, z którymi pracowała na co dzień, a więc: Z. Konieczny, Z. Raj, L. Wójtowicz, A. Awiejew, M. Dziędziel, H. Wyrodek, E. Wnukowa, M. Grechuta, R. Jędrzejczyk, T. Kwinta, K. Litwin, E. Lubaszenko, A. Maj, T. Kalinowska, D. Pomykała, J. K. Pawluśkiewicz, M. Półtorak, Z. Preisner, B. Rybotycka, A. Szałapak, G. Turnau, Z. Wodecki, J. Wójcicki. Przygoda z „Piwnicą pod Baranami” tak naprawdę nie zakończyła się nigdy, jednak aktywność pani Elżbiety w tym środowisku trwała pięć lat.

Jak mówi: (…)„piwniczanką” czuję się nadal, i tak już chyba pozostanie do końca życia.”

Pierwszą etatową pracę podjęła rok po ukończeniu studiów i uzyskaniu tytułu magistra sztuki. Była to Państwowa Szkoła Muzyczna nr 3 w Krakowie – filia Gdów, gdzie nauczała rytmiki z umuzykalnieniem, zasad muzyki, literatury muzycznej oraz fortepianu. Stworzyła wówczas swój pierwszy dziecięcy teatr muzyczny – „Wesołe Nutki”, który działał także w Gdowie. W następnych latach E. Armatys zostaje konsultantem teatralnym Kieleckiego Festiwalu Kultury Młodzieżowej, w tym czasie uczestniczy w wielu warsztatach teatralnych organizowanych przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Zakłada drugi, tym razem w Krakowie, Eksperymentalny Teatr Dziecięcy „Akademia Pana Brzechwy”.

Pani Elżbieta tworzy oryginalne spektakle muzyczne, łącząc wiersze i muzykę klasyczną w nowej, rozrywkowej aranżacji. Dowodem uznania dla jej twórczości stają się liczne nagrody, którymi została uhonorowana na wielu ogólnopolskich festiwalach. Jest wśród nich nagroda specjalna przyznana przez Ewę Bem na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki i Tańca w Koninie, za spektakl „Pchła Szachrajka” na podstawie tekstu Jana Brzechwy. Spektakl został nagrodzony również w Krakowie, na festiwalu organizowanym przez Teatr STU. Wyróżnieniem i poparciem dla działalności twórczej i pedagogicznej Pani Elżbiety było przyznanie nagrody Jeunesses Musicales. Grand Prix przyznane solistce I. Bielańskiej za wykonanie piosenki do słów E. Armatys na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Tańca w Koninie. Dodatkowym wyróżnieniem dla wychowanki pani Elżbiety stał się wyjazd do NRD i występ w charakterze gościa na „Debiutach” w Opolu.

U początków działalności „Akademii…” grupa p. Eli otrzymała propozycję wyjazdu do Stanów Zjednoczonych z ze spektaklem „Królewna Śnieżka i…”, będącym parapantomimicznym muzycznym kolażem. Do wyjazdu, niestety, nie doszło. Wkrótce pojawiła się kolejna szansa. Młody reżyser, dokumentalista – Andrzej Fidyk, zrealizował film „W zupie włos”, w którym wzięli udział wszyscy współtwórcy spektaklu. Film zaprezentowano na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w latach siedemdziesiątych i otrzymał wyróżnienie. Reżyser dostał zaproszenie na festiwal niemiecki „Oberhaussen”, a Eksperymentalny Teatr Dziecięcy „Akademia Pana Brzechwy” znalazł swą siedzibę w Nowohuckim Centrum Kultury. To właśnie tu, w Nowohuckim Centrum Kultury powstały liczne muzyczne spektakle, początkowo tylko i wyłącznie autorskie projekty pani Elżbiety, w miarę upływu czasu coraz bardziej spektakularne widowiska, inspirowane światowymi musicalami. Działalność pani Elżbiety i jej uczniów nie była jednak nigdy jednokierunkowa, twórcza elastyczność reżyserki sprawiała, że dzieci rozwijały się wszechstronnie, uczestniczyły nie tylko w „rodzimych” projektach „Akademii…”, ale bardzo często angażowano je do różnorodnych przedsięwzięć artystycznych, jak np. benefisy w Teatrze STU.

W 1987 roku Elżbieta Armatys otworzyła samodzielną autorską szkołę artystyczną, o nazwie Studio Teatru, Muzyki i Tańca…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Category

  • Blog
  • Centrum
  • News
  • Występy
  • Z ostatniej chwili

Archives

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • wrzesień 2024
  • czerwiec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • wrzesień 2023
  • czerwiec 2023
  • grudzień 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • maj 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • luty 2021
  • sierpień 2020
  • kwiecień 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • sierpień 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • listopad 2017
  • sierpień 2017
  • kwiecień 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • marzec 2016
  • listopad 2015
  • październik 2015
  • sierpień 2015
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
  • grudzień 2014
  • listopad 2014
  • październik 2014
  • sierpień 2014
  • czerwiec 2014
  • maj 2014
  • kwiecień 2014
  • marzec 2014
  • luty 2014
  • listopad 2013
  • sierpień 2013
  • kwiecień 2013
  • marzec 2013
  • styczeń 2013
  • listopad 2012
  • październik 2012
  • wrzesień 2012
  • lipiec 2012
  • czerwiec 2012
  • maj 2012
  • marzec 2012
  • luty 2012
  • styczeń 2012
  • listopad 2011
  • październik 2011
  • wrzesień 2011
  • sierpień 2011
  • maj 2011
  • luty 2011
  • grudzień 2010
  • październik 2010
  • sierpień 2010
  • czerwiec 2010
  • maj 2010
  • marzec 2010
  • luty 2010
  • styczeń 2010
  • grudzień 2009
  • listopad 2009
  • wrzesień 2009
  • czerwiec 2009
  • maj 2009
  • kwiecień 2009
  • styczeń 2009
  • grudzień 2008
  • listopad 2008
  • październik 2008
  • wrzesień 2008
  • sierpień 2008
  • czerwiec 2008
  • maj 2008
  • marzec 2008
  • luty 2008
  • styczeń 2008
  • grudzień 2007
  • listopad 2007
  • październik 2007
  • wrzesień 2007
  • lipiec 2007
  • czerwiec 2007
  • maj 2007
  • kwiecień 2007
  • marzec 2007
  • styczeń 2007
  • grudzień 2006
  • listopad 2006
  • październik 2006
  • wrzesień 2006
  • sierpień 2006
  • czerwiec 2006
  • maj 2006
  • kwiecień 2006
  • marzec 2006
  • luty 2006
  • styczeń 2006
  • grudzień 2005
  • listopad 2005
  • październik 2005
  • wrzesień 2005
  • sierpień 2005
  • lipiec 2005
  • czerwiec 2005
Studio Teatru Muzyki i Tańca
Najstarsza w Polsce Szkoła Musicalowa. Założona w 1987 roku przez Elżbietę Armatys. Jest to pierwsza w Polsce szkoła artystyczna, łącząca w sobie trzy dziedziny sztuki – teatr, muzykę i taniec. Dzieci i młodzież oraz dorośli uczestniczą regularnie w warsztatach, które prowadzą aktorzy, choreografowie oraz muzycy. W Studio może kształcić się każdy, kto posiada chęć i ambicję, lub pragnie przeżyć przygodę swojego życia. Zajęcia taneczne wokalne i aktorskie dla dzieci młodzieży studentów i dorosłych w Krakowie. Teatr musicalowy - muzyczny.
Na skróty
  • Strona główna
  • O nas
  • Grupy
  • Spektakle
  • Galeria
  • Kontakt
Kontakt

Aleja Juliusza Słowackiego 41/1, 31-159 Kraków, Polska

Phone: +48 502 149 678

E-mail: [email protected]

Website: www.stmit.pl

Poniedziałek-Piątek: 16:00 do 21:00

Sobota i Niedziela: Nieczynne

© Copyright 2024 StudioTeatruMuzykiiTańca. All Rights Reserved - Design by Grace Themes